پیمان جعفری: باید رقابت سالم بین شبکه نمایش خانگی و تلویزیون باشد
تاریخ انتشار: ۶ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۷۸۱۲۷۳
یک تهیهکننده تلویزیون و سینما در مقایسه شبکه خانگی و تلویزیون گفت: باید رقابت سالم بین شبکه نمایش خانگی و تلویزیون باشد تا زمینه پیشرفت هر دو مهیا شود.
«پیمان جعفری»، تهیه کننده، مجری طرح، در کارنامه هنریاش تهیهکنندگی سریال «رقص روی شیشه» به کارگردانی«مهدی گلستانه» و فیلمهایی چون «گیجگاه»، «انزوا»، «آاادت نمیکنیم» و.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
او در گفتوگو با خبرنگار برنا در خصوص تفاوت سریالهای پلتفرمها و رسانه ملی سخن گفته است.
به عنوان یک تهیه کننده و کارشناس رسانه، میان سریالهای سیما و پلتفرمها کدامیک را انتخاب میکنید؟
هردو. چون درحال حاضر یک جمع 80 میلیون نفری داریم که حداقل ۴۰ تا ۵۰ میلیون نفر آنها تلویزیون را دنبال میکنند.
شبکه نمایش خانگی چند اشکال دارد که همه دسترسی به اینترنت ندارند و نمیتوانند هزینههای آن را پرداخت کنند و مخصوص یک قشر خاص شده که توانایی پرداخت هزینههایش را دارند البته همین که یک سریالی تبلیغ سینه به سینه میشود و بین مردم میپیچد که سریالی بسیار خوب است آن بخش دوم که قشر متوسط جامعه هستند هم مشتاق به دیدن سریال میشوند.البته برخی هم به دلیل اعتقاداتشان سریالهای نمایش خانگی را نمیبینند مانند ماهواره که خیلیها دوست ندارند داشته باشند. سینما هم به دلیل اینکه مردم به شدت در فشار اقتصادی هستند و نمیتوانند هزینه بلیتش را پرداخت کنند مخاطبش کم شده است.
آیا موافق هستید اگر سریال قوی در تلویزیون تولید شود، هنوز رسانه مورد علاقه و اقبال مردم است؟
بله قطعا همینطور است. در یکی، دو سال اخیر هم سریالهای خوبی داشتیم که مردم به تماشای آن نشستهاند و خیلی وقتها هم مثل سابق خیابانها خلوت میشد و مردم برای دیدن بعضی سریالها خود را به خانه میرساندند تا آن را از دست ندهند.
درحال حاضر ساخت سریال در کدام ژانر میتواند مخاطب بیشتری برای رسانههای مختلف داشته باشد؟
یک مشکلی که داریم این است که تنها شبکهای که مداوم فیلم نشان میدهد، شبکه نمایش است و شبکههای دیگری نداریم که مانند شبکههای خارجی یا خود همین شبکه نمایش خانگی ۲۴ ساعت از روز را فیلم و سریال بدهد. البته نمیتوان گفت تلویزیون، شبکه نمایش خانگی را میکشد و یا بالعکس. هر دو موظف هستند سریال خوب برای مردم بسازند. ما برای مردم کار میکنیم و این مردم هستند که تعیین میکنند شبکه نمایش خانگی ببینند یا تلویزیون.
اگر یک رقابت سالم بین شبکه نمایش خانگی و تلویزیون باشد باعث میشود داستان و سریالها سطحشان بالا برود چون مردم به سراغ فیلم و سریال خوب میروند.
انتهای پیام//
منبع: خبرگزاری برنا
کلیدواژه: باران کوثری حامد بهداد مهدی گلستانه نادر فلاح پیمان جعفری مرتضی علی عباس میرزایی امیر علی دانایی رقص روی شیشه گیجگاه عادل تبریزی شبکه نمایش خانگی خانگی و تلویزیون سریال ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۸۱۲۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
شبکه نمایش خانگی مروج چه اندیشهای است؟!
بحث از هزینه تولید و نمایش این آثار یک بُعد قضیه است و سوی دیگر ماجرا که اتفاقاً اهمیت بیشتری هم دارد، ناظر به پیامی است که این قبیل آثار به مخاطبان خود میفرستند و این که در ورای تولید و عرضه چنین محصولاتی چه فکر و اندیشهای قرار است ترویج پیدا کند.
سید محمدمهدی موسوی در حوزه نوشت: چندی پیش خبری در رسانهها انتشار یافت مبنی بر این که برای تولید هر قسمت سریال شبکه نمایش خانگی به طور متوسط ۳ تا ۵ میلیارد تومان هزینه میشود و طبعاً بخش قابل توجهی از این هزینه سرسام آور صرف پرداخت به بازیگران یا به تعبیر درستتر سلبریتیها میشود.
به عنوان مثال چنانچه یک سریال شبکه نمایش خانگی ۱۵ قسمت داشته باشد به طور میانگین ۶۰ میلیارد تومان صرف ساخت آن میشود.
بحث از هزینه تولید و نمایش این آثار یک بُعد قضیه است و سوی دیگر ماجرا که اتفاقاً اهمیت بیشتری هم دارد، ناظر به پیامی است که این قبیل آثار به مخاطبان خود میفرستند و این که در ورای تولید و عرضه چنین محصولاتی چه فکر و اندیشهای قرار است ترویج پیدا کند.
با نگاهی اجمالی به آثار شبکه نمایش خانگی از آغاز این جریان در سال ۸۹ با تولید و پخش سریال «قلب یخی» تا به امروز که سریال هایی، چون «افعی تهران»، «جنگل آسفالت» و ... مورد توجه مخاطبان پلتفرمهای داخلی است، میتوان به اختصار به نکاتی اشاره کرد که با مقوله سبک زندگی و نوع نگرش به این مساله ارتباط نزدیکی دارد و از همین رهگذر میتوان تا حدی به این پرسش پاسخ داد که آثار شبکه نمایش خانگی مروج چه فکر و اندیشهای هستند؟!
۱-هر چند برخی سریالها در سالهای اخیر مروج زندگیهای تجملاتی یا به اصطلاح لاکچری بوده اند، اما در عین حال، شمار دیگری از آثار با پرداختن اغراق آمیز و بعضاً مغرضانه به مقوله فقر و مشکلات اجتماعی، ترسیم گر زندگی فلاکت بار بوده اند که البته در باره کنایهها و تعریضات غیرمنصفانهای هم به شرایط زیست پس از انقلاب داشته اند که در جای خود نیاز به بحث تفصیلی و عمیق خاص خود دارد.
۲- هنجار زدایی از روابط افراد در کانون خانواده و حتی بین زوجین از دیگر آثار نامطلوب بسیاری از سریالهای شبکه نمایش خانگی است، کما این که بسیاری از جامعه شناسان متدین نسبت به ترویج روابط آزاد و خارج از چارچوب ازدواج در این سریال هشدار داده و میدهند.
واقعیت تلخی که وجود دارد این است که چارچوب خانواده و قوام آن در این سریالها حداقلی است چه آن که بیشتر تصویرگر زندگی افرادی است که بدون هیچ نسبتی حتی با هم در یک خانه زندگی میکنند.
۳-استفاده از کلمات مذموم، رکیک و دشنامهای متعدد از ویژگیهای غیرقابل انکار برخی از همین سریال هاست که طبعاً تداوم این وضع اثر نامطلوبی بر فرهنگ عمومی جامعه هم میگذارد.
۴-به هر حال این واقعیت تلخ غیرقابل انکار است که شبکه نمایش خانگی مرهون نگاه تجاری به حوزه فرهنگ است؛ نگاه و رویکری که به اجمال میتوان به برخی آثار آن همچون جلوه گری سبک زندگیهای لاکچری و ایجاد سرخوردگی در جوانان، تغلیظ نگاه جنسیتی منبعث از فرهنگ غرب به زنان و دختران و البته ضدیت با فرهنگ ناب ایرانی و اسلامی در پرتوی نشر اندیشه غربی اشاره کرد.