حمیدرضا پگاه: تلویزیون محدودیتها و سانسور را کم کند
تاریخ انتشار: ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۹۴۸۳۷۳
آفتابنیوز :
پگاه در این زمینه تصریح می کند: ایجاد حس رقابت میان شبکه های تلویزیونی، از مدیرانی نشأت می گیرد که برای خودشیرینی حس رقابت را پیش می کشند؛ وگرنه این اتفاق هیچ کارایی ندارد. در شرایطی که ما اینترنت داریم پس کار خوب هم می گردد و مخاطب خود را پیدا می کند.
حمیدرضا پگاه، هنرمند عرصه سینما، تئاتر و تلویزیون درباره رقابت شبکه های تلویزیونی با یکدیگر و اینکه اساساً رقابت سالم میان شبکه ها چقدر معنادار است و به بالا بردن کیفیت آثار کمک می کند؟ تاکید کرد: به طور کل با رقابت و مسابقه دادن به خصوص در عرصه هنر مخالف هستم و اصلاً اعتقادی به رقابت ندارم؛ چراکه فکر می کنم در کار هنری، اگر هنر واقعی باشد، رقابت کاملا بی معنی است؛ البته که آن هم بستگی به بستر آن رقابت دارد که کجاست و چه کسی آن بستر را فراهم می کند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی در همین راستا به جشنواره های هنری اشاره کرد و توضیح داد: به عنوان مثال جشنواره ای برگزار می شود و می گویند بخش مسابقه که من اصلا به آن هم اعتقادی ندارم؛ چون متوجه نمی شوم در کار هنری چرا آدم ها باید با هم رقابت کنند. مگر مسابقه دومیدانی است که پشت یک خط بایستند و با یک شلیک حرکت کنند؟! به نظرم این رویکرد به هنر کاملا اشتباه است؛ ضمن اینکه آیا واقعا این بستر در تلویزیون تعریف شده و درخصوص آن کارشناسی شده است؟؛ بنابراین متوجه نیستم که چرا اسم رقابت را میآورند. شبکه های تلویزیونی در کدام بستر و درباره کدام موضوع با هم رقابت کنند؟
این بازیگر که تجربه اجرا در تلویزیون هم دارد، معتقد است: در تلویزیون یکسری برنامه پخش میشود و مخاطبان هم بنا به سلایقشان کارها را انتخاب میکنند. در تلویزیونی که همه برنامه هایش از محلی به نام صداوسیما دنبال میشود، رقابتی وجود ندارد.
قرار نیست با هم مسابقه بدهیم
پگاه سپس در پاسخ به اینکه در صورت حذف رقابت سالم میان شبکه ها، چطور می توان به بالا رفتن کیفیت برنامه ها در تلویزیون امیدوار بود؟ گفت: به نظرم اگر همتی باشد و دلشان بخواهد، کار خوب هم تولید میکنند و این ربطی به مسابقه دادن و رقابت با دیگری ندارد. من معتقدم حتی مسابقه هم رقابت سالم است، یعنی ما رقابت ناسالم نداریم و نباید قضیه را این گونه تفسیر کرد؛ به عنوان مثال من با یک قصه طنز، یک کارگردان و یکسری بازیگر فضایی را می سازم و دیگری هم با نگاهی دیگر یک قصه متفاوت تر می سازد. قرار نیست ما با هم مسابقه بدهیم، هرکسی در توان خودش تلاش میکند.
وی تاکید کرد: به نظرم همه این مسائل اول از همه به مدیری برمیگردد که مدیوم رسانه و کار هنری را بشناسد. همچنین انتخاب درست یک تهیهکننده هم در این امر خیلی مهم است؛ یعنی کارش را بلد باشد و با انتخاب متن و بازیگر و کارگردان درست بتواند یک سریال خوب تحویل بدهد. آنچه اهمیت دارد این است که رسانه چقدر این شرایط را مهیا میکند برای اینکه یک کار خوب تولید شود، هم به لحاظ امکانات و شرایط اقتصادی و هم به لحاظ بحث محدودیتها و همه این موارد تعیین کننده ساخت یک سریال خوب هستند که اگر مهیا باشند، قطعاً کار خوب هم تولید می شود.
سریال خوب ساختن شرایط می خواهد
بازیگر سریال های "تفنگ سر پر"، "آوای باران" و "خانه امن" همچنین خاطرنشان کرد: اگر این امکان در همه شبکه ها وجود داشته باشد، مردم هم کاری را که دوست داشته باشند تماشا می کنند. به نظرم متاسفانه اینگونه بحثها از خود مدیران نشأت می گیرد که برای خودشیرینی این موضوعات را پیش می کشند و مثلاً می گویند بیننده ما بیشتر بوده و بیننده فلان شبکه کمتر! هیچ وقت هم کسی نمی گوید آقا شما چطور می فهمید بینندگانتان واقعا چقدر هستند؟ من شخصا معتقدم کار خوب، اگر مخاطب هم نداشته باشد، اشکالی ندارد چون به مرور زمان مخاطب خودش را پیدا میکند. در شرایط فعلی که ما اینترنت داریم، قطعاً کار خوب مخاطب خودش را به مرور زمان پیدا خواهد کرد. ساخت یک سریال و برنامه خوب، اول از همه شرایط لازم را میخواهد که مهمترین آنها کاهش نگاه سلیقه ای، سانسور و محدودیت هاست.
وی که سال گذشته اجرای برنامه "صفر و یک" را برای شبکه دو سیما عهده دار بود، درباره ارزیابی اش از سریال های امسال تلویزیون گفت: راستش سریال های نوروز امسال را تا حدودی دنبال کردم اما در من رغبتی ایجاد نکرد تا بتوانم آنها را تا پایان تماشا کنم. از میان سریال های ماه مبارک رمضان هم بخشی از سریال "خوشنام" و بخش کوتاهی از "نجلا" را دیدم که البته هرکدام را مقدار کمی تماشا کردم ولی اتفاق جدیدی در آن ها ندیدم که مرا به سمت دنبال کردن قسمت ها، سوق دهند.
سریال های تلویزیون برای همه سلایق ساخته شوند
این بازیگر تلویزیون سپس درباره اینکه آیا پیشنهاد یا راهکاری برای قوت گرفتن بخش سریال سازی در تلویزیون دارد؟ خاطرنشان کرد: به صحبت اولم برمی گردم و آن هم تاکید بر "مهیا کردن شرایط لازم برای کار خوب ساختن است". تمام سلایق و نگاه ها و دیدگاه های مختلف در زمینه های مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و ... باید بتوانند در تلویزیون کار کنند و شرایط لازم برای همه سلیقه ها مهیا شود تا کار خوب ساخته شود. ان شاءالله همه ما بتوانیم از این بلاتکلیفی در سال جدید خارج شویم و همه مشکلات درست شود.
حمیدرضا پگاه در پایان درباره کارهای جدیدش در حوزه بازیگری و اجرا گفت: امسال برای تلویزیون در حوزه بازیگری فعلاً کار جدیدی نداشتم. در حوزه اجرا هم برنامهای که داشتم فعلا به پایان رسید و برای ادامه همکاری هنوز چیزی مشخص نیست.
منبع: خبرگزاری ایسنامنبع: آفتاب
کلیدواژه: حمیدرضا پگاه سانسور تلویزیون صداوسیما کار خوب شبکه ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۴۸۳۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
مخاطب ۶۹.۲درصدی ثمره تحو ل رسانه ملی
جالب اینجاست که در این میان یک رسانه نوشته بود بهواسطه ضعیفبودن کارنامه عملکرد VODها یا همان شبکه نمایش خانگی، آمار مخاطبان تلویزیون بالا رفته! و به نوعی نفس تازهای به رسانهملی تزریق شده است؛ اما نکته مهم، صحبتهای مطرحشده از سوی یکی از مدیران شبکههای نمایش خانگی است که نشان میدهد وضعیت این تولیدات و روابط آنها بیشتر از چیزی که مخاطبان مطلع باشند آشفته است و تنها یک اظهارنظر باعث شده تا دمل چرکین تولیدات عجیب و نمایش خانگی بیشتر از قبل برای مخاطب سر باز کند.حالا با تازهترین نظرسنجی منتشرشده از سوی مرکز افکارسنجی ایسپا، همه این تحلیلها بر باد رفته و نشان میدهد که مخاطبان تلویزیون واقعی و حتی بیشتر از آمار اعلامشده از سوی مقامات رسانهملی است. آمار منتشرشده از سوی مرکز افکارسنجی ایسپا، از این منظر اهمیت دارد که نه از سوی خود تلویزیون که از سوی یک رسانه مستقل مطرح شده که آمارهایش تاکنون محل استناد بسیاری از تحلیلهاست. این آمار نشان میدهد که ۴۰.۸درصد «ایرانیان» شبکه سه را بیشتر از سایر شبکههای تلویزیونی میبینند، ۳۵.۲درصد شبکه آیفیلم و ۲۱درصد شبکه یک را تماشا میکنند. میزان تماشای این شبکهها در بین «بینندگان صداوسیما» به ترتیب ۵۸.۹درصد شبکه سه، ۵۰.۸درصد شبکه آیفیلم و ۳۰.۳درصد شبکه یک بوده. همچنین ۶۹.۲ درصد «ایرانیان» بیننده برنامههای صداوسیما هستند.«مردان آهنین» پرمخاطب شد
این نظرسنجی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) یک طرح نظرسنجی با عنوان «سنجش نگرش مردم در خصوص برنامههای صداوسیما» با تعداد نمونه ۱۷۱۵نفرازشهروندان ۱۵سال به بالای سراسرکشور در «هفته آخر فروردینماه» سالجاری بوده که به شیوه مصاحبه تلفنی انجام شده و نکات مهمی را از مخاطبان تلویزیون روشن میکند. در مدت اخیر مطالبه بسیاری از منتقدان و فعالان رسانه بیان آمار روشن از میزان مخاطبان تلویزیون بود که بارها با حدس و گمان مطرح میشد. بااینحال، حتی زمانی که خود رئیس مرکز تحقیقات صداوسیما آمار را بهصورت شفاف، دقیق و در حضور رسانهها بیان کرد، بازهم این نقدها ادامه یافت. حالا به نظر میرسد که با اعلام آمار از سوی مرکز ایسپا، بتوان تحلیل بهتری روی مخاطبان برنامههای تلویزیون داشت. بخشی از یافتههای ایسپا مربوط به درصد مخاطبان به تفکیک برنامههاست. یافتههای نظرسنجی ایسپا نشان میدهد ۹/۳۶درصد از «ایرانیان» برنامه مردانآهنین،۳۴.۷درصد برنامه زندگی پس از زندگی، ۳۴.۲درصد برنامه محفل، ۳۲.۳درصد برنامه شبخوش، ۳۱.۸درصد برنامه فوتبال برتر، ۲۹.۷درصد برنامه پانتولیگ و ۲۶.۵درصد برنامه معرکه، ۲۴.۵درصد برنامه مهمونی، ۲۱.۳درصد برنامه ماه خدا، ۱۸.۸درصد برنامه ماه من، ۱۷.۲درصد برنامه ایران دوستداشتنی، ۱۶درصد برنامه پاورقی و ۱۲.۱درصد برنامه برمودا را دیدهاند.میزان تماشای این برنامهها در بین «افرادی که تلویزیون تماشا میکنند» ۵۳.۳درصد برنامه مردان آهنین، ۵۰.۱درصد برنامه زندگی پس از زندگی، ۴۹.۴درصد برنامه محفل، ۴۸درصد برنامه شبخوش، ۴۶درصد برنامه فوتبال برتر، ۴۲.۹درصد برنامه پانتولیگ و ۳۸.۳درصد برنامه معرکه، ۳۵.۴درصد برنامه مهمونی، ۳۰.۷درصد برنامه ماه خدا، ۲۷.۲درصد برنامه ماه من، ۲۴.۸درصد برنامه ایران دوستداشتنی، ۲۳.۱درصد برنامه پاورقی و ۱۷.۵درصد برنامه برمودا بوده است. همچنین ۴۵.۴درصد از «ایرانیان» گفتهاند سریال زیرخاکی، ۲۳.۲درصد سریال هفت سر اژدها و ۲۰.۴درصد سریال رستگاری را دیدهاند. میزان تماشای این سریالهای تلویزیونی در بین «بینندگان تلویزیون» حاکی از این است که ۶۵.۵درصد آنها گفتهاند سریال زیرخاکی را دیدهاند. ۳۳.۵درصد سریال هفت سر اژدها و ۲۹.۴درصد سریال رستگاری را دیدهاند.
رشد مخاطب در دوران افول تلویزیونهای خارجی
نکتهای که در این میان باید به آن اشاره کرد، یکی از جملات رئیس مرکز تحقیقات صداوسیماست که در نشست اخیر گفته بود نباید انتظار مخاطب ۸۰درصدی از رسانه تلویزیون داشت، چراکه در کشورهای دیگر هم این آمار حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد است. در همان نشست هم برخی خبرنگاران با واکنشهای کنایهآمیز از این مقایسه گفتند و خواستار توضیح شدند که شاکرینژاد گفته بود: «امروز در عصری هستیم که مخاطب را باید ترکیبی از برادباند و برادکست دانست و از آن گریزی نیست. در حقیقت این عددها در این عصر چیزی شبیه معجزه است. مثلا مرکز تحقیقاتی در آمریکا یا انگلیس که میزان مخاطب را ارائه میکند، بهندرت آمارهایش به ۱۰درصد میرسد؛ بهعنوانمثال، برنامه پرمخاطب ۲۰۲۳ انگلیس، برنامه مربوط به تاجگذاری چارلز بود که ۱۲.۵میلیون نفر درمجموع آن را دیده بودند که حدود ۱۸درصد میشود. امروز وقتی با مردم صحبت میکنیم متوجه میشویم مردم در بستر خارج از تلویزیون و بر بسترهای دیگر مصرف رسانهای دارند. در حقیقت باید به یک فناوری برسیم که وقتی درباره میزان مخاطب صحبت میکنیم، هر دو را لحاظ کنیم.» انتشار آمارهای ایسپا در کنار این صحبتهای مطرحشده از سوی شاکرینژاد که حداقل آمار را بیان کرده بود، نشان میدهد که تلویزیون بهعنوان یک رسانه سنتی، هنوز هم مخاطبان خود را دارد و بیان آمار ۶۹.۲درصد برای مخاطبان تلویزیون، مهر تاییدی بر درستبودن آماری است که مرکز تحقیقات صداوسیما منتشر کرده بود. البته خود مرکز هم در نشست فوق تاکید کرده بود که حداقل آمار را بیان کرده و حتی میتوان گفت آمار فراتر از این مقدار است. نگاهی به تعداد کلیدواژههای تکرارشده در پیامکهای سامانه ۱۶۲ هم دال بر این است که مخاطبان تلویزیون به شکل دقیق این رسانه را تماشا کرده و از طریق همین سامانه، نظرات خود را درباره جزئیات این تولیدات بیانمیکنند.
دلیل اهمیت آمار ایسپا
ناگفته پیداست که هر رسانهای برای رسیدن به قله برنامههای خود نیاز به اصلاح و دریافت بازخورد دارد و بهطور قطع برخی تحلیلهای مطرحشده ــ صرفنظر از اهداف پشت آن یا صادقانه بودن یا نبودن نکات ــ میتواند رسانهملی را در جهت بهبود و استمرار جذب مخاطب هدایت کند. کما اینکه دو محور هویتمحوری و عدالتگستری که در اهداف تحولی سازمان صداوسیما قید شده و هر بار در صحبتهای رئیس این سازمان مورد تاکید قرارمیگیرد هم نشان از همین رویکرد ثبت بازخورد دارد. بااینحال، نمیتوان انکار کرد که برخی از این تحلیلها تنها هدف خود را بر نقد غیرعادلانه و یکطرفه علیه رسانهملی گذاشتهاند که در این صورت نمیتوان آن را موثر دانست. آمار۶۹.۲درصد مخاطب برای تلویزیون و بیان آن درزمانی که بحثها پیرامون مخاطبان این رسانه بالا گرفته، میتواند فصل تازهای برای ارائه نقدهای درست ومنصفانه و البته نگاه به عملکرد واقعی و مستند رسانهملی باشد.