رقابت برای پربیننده شدن در تلویزیون/ خوشنام جایِ «نجلا» را گرفت
تاریخ انتشار: ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۰۰۴۵۰۰
بر اساس نظرسنجی مرکز تحقیقات صداوسیما در نیمه دوم ماه رمضان، "عصرجدید" همانند ماههای گذشته پر مخاطبترین برنامه تلوزیونی صداوسیما در ایام ماه مبارک رمضان شد و توانست بالاترین رضایت مخاطبین را به دست بیاورد. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، انتشار قسمتِ دوم نظرسنجی مرکز تحقیقات صدا و سیما نکته قابل توجهی را به ذهن متبادر میکند؛ تلویزیون در دوره جدید از رفتارِ رقابتی برنامهسازان، سریالسازان و برخی مدیران دست بردارد و به سمت کیفیسازی و ارتقای مخاطب برود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
تلویزیون هم دستپاچه در این میدان، از هر فضایی استفاده میکند تا مخاطبِخودش را برگرداند. بارها در برنامههای تلویزیونی دیدهایم میهمانِ هنرمندی میآید که بعدها متوجه میشویم اعداد و ارقامی به عنوان دستمزد دریافت کرده که قابل تأمل است. یا بسیاری از تهیهکنندگان برای دیده شدنِ برنامههایشان به سمتِ سلبریتیها و بازیگران رفتند. در سریالسازی هم خبری از فیلمنامه و بازیگر کاربلد نبود!
همانطور که امروز در برخی از سریالهای تلویزیونی مشهود است که نه بازیگر کار خودش را درست انجام میدهد و نه کارگردان پرداخت درستی داشته است. بعضاً فیلمنامهها هم از محتوایِ مخاطبپسند برخوردار نیستند.
مدیران جدید در سیما باید برای به تعادل رسیدن دستمزدها در تلویزیون و نمایشخانگی، تشویقِ سریالسازان برای ساخت کار مناسب و برگرداندن فیلمنامهنویسان کاربلد و ارتباط بهتر با هنرمندان، تلاش کنند. بیش از اینکه به دنبال ارزیابیهای بدون معیار و اصطلاحاً یکطرفه باشند.
امروز مرکز تحقیقات صداوسیما، دومین نظرسنجی ماه رمضان را منتشر کرد.
بر مبنای این نظرسنجی در حالیکه "نجلا" در نیمه اول ماه مبارک با 26/8 درصد عنوان پرمخاطبترین سریال را کسب کرد در نیمه دوم این ماه در رقابتی تنگاتنگ با جذب 32/1 درصد مخاطب تلویزیون دومین سریال از نگاه مخاطبان رسانه ملی شد. سریال «خوشنام» با کسبِ 32.8 درصد نهایتاً پربینندهترین سریال ماه رمضانی تلویزیون شد.
سریال «از سرنوشت 4» از شبکه دو سیما 2. 26 درصد و سریال «مسافران شهر» از شبکه پنج سیما 3.4 درصد بیننده داشته است.
38/5 درصد پاسخگویان، بیننده ویژه برنامههای افطار شبکههای سیما بودهاند و از میان ویژه برنامههای افطار شبکههای سیما، برنامه « زندگی پس از زندگی » از شبکه چهار با 27/9 درصد، پربینندهتر از سایر برنامههای ویژه افطار سیما بوده است.
مرکز تحقیقات رسانه ملی همچنین در این نظرسنجی میزان مخاطبان ویژه برنامههای سحر سیما را بررسی کرد. براساس این نظرسنجی، «ویژه برنامه سحر» از شبکههای استانی 12/8 بیشترین مخاطب را داشتهاند.
همچنین از میان برنامههای ویژه ماه مبارک رمضان، ویژه برنامههای شبهای قدر با 51/3 درصد بیشترین مخاطب را داشتهاند. پس از ویژه برنامههای شبهای قدر، «برنامههای ترتیل خوانی قرآن کریم» با 34/8 درصد ، برنامههای « مناجات خوانی » با 33/5 درصد، و«سخنرانیهای مذهبی» با 32/2 درصد بیشترین مخاطب را داشتهاند.
در این نظر سنجی، میزان بیننده سریالهای تکراری سیما در ماه مبارک رمضان نیز بررسی شده که از میان آن؛ سریال « آنام»، از شبکه آیفیلم، پربینندهترین سریال تکراری سیما بوده است.
در این نظرسنجی برنامههای ویژه ماه مبارک رمضان در شبکههای سیما نیز بررسی شد. از میان برنامههای نظرسنجی شده برنامه «عصر جدید» با 8. 48 درصد، پربینندهتر از سایر برنامهها بوده است. پس از برنامه «عصر جدید» برنامه « خندوانه » از شبکه نسیم با 1. 30 درصد بیشترین مخاطب را داشته است.
پیشنهاد میشود صداوسیما به جایِ ارزیابی خودش، این کار را به مجموعهای از کارشناسان هنری بنابر بستهای مشخص و معیارهایی متقن خارج از چارچوب و سلسله مراتب صداوسیما، بسپارد.
لطفـاً تلویزیون را به عقب برگردانید!انتهای پیام/
منبع: تسنیم
کلیدواژه: سریال شبکه پنج سیما شبکه چهار شبکه سه شبکه دو شبکه یک ماه مبارک رمضان تلویزیون رسانه ملی سریال شبکه پنج سیما شبکه چهار شبکه سه شبکه دو شبکه یک ماه مبارک رمضان تلویزیون رسانه ملی ماه مبارک رمضان ویژه برنامه مرکز تحقیقات
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۰۴۵۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
بدقولی کنداکتوری تلویزیون این بار با برنامه «هفت»
مشکل فنی «هفت» و پخشنشدن قسمت جدید این برنامه تلویزیونی ما را بهیاد این نکته انداخت که مدیریت کنداکتور هم برای چینش ترکیب برنامهها و سریالها اهمیت دارد و هم شرایطی که جلوی پخش نامنظم و اصطلاحاً بدقولی کنداکتوری را بگیرد. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، مدیریت کنداکتور تلویزیون مقولهای است که از هر جهت اهمیت دارد، روزی برای چینش ترکیب پخش سریالها و برنامهها این مدیریت ضرورت دارد و روزی هم برای جلوگیری از بدقولی کنداکتوری، این مدیریت لازم است، البته این بدقولیها مسبوق به سابقه بوده که بارها سریال بدقولیهای تلویزیون را برای پخش سریال و برنامه حتی حضور مجریای خاص اتفاق افتاده است.
روزی سریالی بهنام «دودکش2» که علیرغم پخش گسترده اخبار رسانهایاش، روی آنتن نرفت و بحث مراحل پسپروداکشن را عنوان کردند، یا بارها سریالهایی که از شبکه سه سیما پخش میشد عوامل آن به پخش نامنظم قسمتهایشان اشاره میکردند که آخرین آن به سریال «بیستکویید» برمیگردد،
یا زمانی که مجموعه کلبه عموپورنگ پخش میشد این اعتراضات را نسبت به پخش نامنظم این مجموعه نمایشی داشتند. این بار بدقولی کنداکتوری گریبان برنامه «هفت» را گرفت و شب گذشته علیرغم اعلام گسترده بازگشت «هفت» به کنداکتور پخش شبکه نمایش با اعلام مشکل فنی قسمت جدید این برنامه تلویزیونی روی آنتن نرفت.
پیش از این یک بار دیگر هم پخش برنامه «هفت» بهدلیل مشکلات فنی به سرانجام نرسیده بود، اما پیگیریها نشان میدهد همهچیز آماده و مهیای پخش قسمت جدید بوده است اما یک مشکل فنی باعث شده است با وجود تمام تلاش افراد حاضر در استودیو، برنامه امکان پخش پیدا نکند.
با این اوصاف، عدم پخش بهدلیل مشکل فنی یا در مورد سریالها نرسیدن بهعلت گذراندن مراحل پسپروداکشن و بازتدوین توجیه مناسبی برای احقاق حق مخاطب تلویزیون نیست. شاید مخاطبان قدری به عقب بروند یاد سریال «رعد و برق» مجری برنامه «هفت» بیفتند که چند سال پیش در ماه رمضان قسمت اول آن روی آنتن رفت و بقیه را بهدلیل مشکلات تدوین و مراحل فنی سریال به زمانی دیگر موکول کردند. این سریال بالأخره با تمام نقاط ضعف خودش روی آنتن رفت اما تبدیل به مصداقی بارز برای بدقولی کنداکتور تلویزیون شد.
بهنظر میرسد تلویزیون کنار مدیریت درست کنداکتوری برای چینش سریالها و برنامهها به رسیدن به یک کنداکتور منظم و جلوگیری از بدقولی در پخش نیاز مبرم دارد. علیرغم اینکه شاید این نکته را هم بتوان درنظر گرفت که مشکلات فنی باعث شده باشد یک برنامه و یا سریالی در موعد مقرر اعلامشده روی آنتن نرود اما توجه به زمان مخاطب از هر نکته و توجیه قابلقبولی هم مهمتر است.
پیگیریها نشان میدهد برنامه «هفت» که در چند سال اخیر نتوانسته است همچون گذشتۀ خود موفق و پرمخاطب باشد جمعه هفته آینده به آنتن خواهد آمد.
انتهای پیام/+