رقابت پایاپایِ صدرنشینِ نظرسنجی تلویزیون با «ستایش»!
تاریخ انتشار: ۸ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۳۵۹۴۵۹
نظرسنجی نیمه دوم خرداد تلویزیون و اختلاف دو درصدی سریالِ پربیننده با سریالِ تکراری تلویزیون، نشان از رقابتی پایاپای دارد. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، نتایج نظرسنجی نیمه دوم خردادماه 1401 تلویزیون مرکز تحقیقات سازمان صدا و سیما در وهله اول صدرنشینی «حکم رشد» را نشان میدهد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
براساس این نظرسنجی از میانِ سریالهای جدید پخش شده، سریال «حکم رشد» از شبکه دو با 24/3 درصد پربینندهتر از سایر سریالها بوده است. همچنین در این ظرف زمانی سریالهای «وضعیت زرد2 » از شبکه دو با 9/5 درصد بیننده، «آقای قاضی» از شبکه دو با 6/3 درصد بیننده، «پلاک دو» از شبکه دو با 6/2 درصد بیننده، و «دهیاری» از شبکه پنج با 1/5 درصد بیننده، در رتبههای بعدی قرار دارند.
در این نظرسنجی، میزان بیننده سریالهای تکراری سیما در نیمه دوم خرداد 1401 نیز بررسی شد. از میان سریالهای تکراری سریال «ستایش 2» از شبکه آیفیلم با 22/8 درصد مخاطب، پربینندهترین سریال تکراری بوده است.
یکی از نکاتِ قابل تأمل فاصله دو درصدی صدرنشینِ نظرسنجی و سریال جدیدِ تلویزیون با مجموعه «ستایش» است. البته این اتفاق در جریانِ انتشار نظرسنجی اول هم افتاد. حتی جالب است در این ایام مردم بیشتر خواستار ادامه «ستایش» در فصلهای بعدی شدند. این نکته با واکنش تهیهکننده و نویسنده سریال مواجه شد یکی این اتفاق را منوط به تصمیم مدیران تلویزیون کرد و دیگری (نویسنده) این روزها مشغول نگارشِ سریالی تاریخی است.
این ابرازِ علاقه مردم به قصههای روایت شده قدیمی تلویزیون نشان از ضعفِ در قصه، کارگردانی و حتی بازیگری در سریالهای جدید صداوسیما است. چرا که کمتر این روزها درباره سریالهای جدید تلویزیون صحبت میشود؛ زمانی در میانِ کوچه و خیابان حرف از کاراکترها، شخصیتها و اتفاقات سریالهای تلویزیونی میشد؛ مثل روزگاری که مردم منتظرِ ازدواج حشمت فردوس، سرانجامِ «ستایش» و خیلی از اتفاقات دیگر بودند. اما این روزها سریالی روی آنتن میآید و میرود؛ گویی نه خانی رفته و نه خانی آمده!
وقتی با مدیران تلویزیون صحبت میکنیم دلیل را پایین آمدنِ سطح بینندههای تلویزیون و فعالیت گسترده فضایمجازی و مدیومهای جدید میدانند اما خود سریالسازها عدم توجه به استفاده از کاربلدها در عرصه نویسندگی، کارگردانی و بازیگری را دلیلِ اصلی کماقبالی مخاطبان عنوان میکنند.
اما استقبال از سریالها و برنامههای خوب نشان میدهد اگر تلویزیون به جایِ کمیّت و تعدد ساختِ سریال و برنامه به سمت کیفیسازی برود حتماً بینندگان «جعبه جادو» را برای تماشا انتخاب میکنند. مثلِ روزهایی که سریالهای خوبی در تلویزیون پخش شدهاند خیلی دور هم نیست. «گاندو» همه فصلها، «ستایش» همه فصلها، «پایتخت» و «نونخ» همه فصلها و حتی «زیرخاکی» و بعضاً سریالهای مناسبتی!
سیمافیلم این روزها دو سریال را در مرحله پیشتولید و تولید دارد که جزو بزرگترین مجموعههای تلویزیونی به شمار میروند؛ «سلمان فارسی» داود میرباقری در روزهای پایانی فیلمبرداری فصل بیزانس به سر میبرد که احتمال شروعِ فصل ایران آن در ایام پاییز میرود. «حضرت موسی(ع)» ابراهیم حاتمیکیا که به تازگی سیدمحمود رضوی را در مقام تهیه، کنار خود دارد و مراحل آمادهسازی برای پیشتولید و تولید را میگذراند.
همچنین دو سریالِ بزرگ دیگر در راه آنتن قرار دارد؛ یکی «طلاق» ابوالقاسم طالبی که موضوعات سیاسی و اجتماعی را دنبال میکند و دیگری «جشن سربرون» مجتبی راعی است که در تاریخ دوران قاجاریه میگذرد. البته گروههای فیلم و سریال و سیمافیلم در بخشهای دیگر خود کارهای خوبی را در دستور کار دارند که این امیدواری وجود دارد با آمدنِ آنها به چرخه کنداکتور تلویزیون، آنتنِ سیما رونق پیدا کند.
شاید با برنامهریزی مناسب و حمایت مدیران جدید از سریالسازها و بازگشتِ قدیمیهای این عرصه، اتفاقات بهتری برای سریالسازی تلویزیون بیفتد. اتفاقی که پیش از این بهتر و با قدرتِ بیشتری پیش میرفت و حالا بیش از فاخرسازی، با آن به شکلِ دمدستی و سطحی برخورد میشود.
آمارهای نظرسنجی صداوسیما نشان میدهد مردم دیگر بیننده هر برنامه و سریالی نمیشوند؛ این مخاطب انتخابگر و سختگیرتر از دورانِ گذشته برخورد میکند، چون آنقدر برای تماشای سریال و برنامه دستِ بازی نداشت. در واقع این روزها دیگر از شبکهمحوری خبری نیست و برنامهمحوری در دستور کار مخاطبین است.
سیما میتواند از نمایش خانگی و مدیومهای دیگر سبقت بگیرد اگر مثل گذشته به فیلمنامه، هنرمندان حرفهای و مدیران کاربلد اهمیت بدهد.
رئیس صداوسیما در پشتصحنه سریال جدید دهنمکی/ سریال کرونایی که پای طنازان رادیو را هم به تلویزیون باز کردمدیران تلویزیون بخواهند «ستایش» دوباره ساخته میشود/ نویسنده خوب شرط تضمین سریال ماندگار و مخاطبپسند استنویسنده سریال «ستایش» مشغول مجموعهای تاریخی/ شروع "حضرت اجلّ" در زمستان؟جزئیاتی از نخستین سریال درباره سردار سلیمانی به کارگردانی سیروس مقدمگفتوگو با آزیتا ترکاشوند؛ از حواشی «میتو» تا حضور در سریالهای نمایش خانگی/ برچسب آلودگی و سیاهی را برای سینمای ایران، ساختگی میدانمانتهای پیام/
منبع: تسنیم
کلیدواژه: تلویزیون سریال رسانه ملی تلویزیون سریال رسانه ملی شبکه دو درصد بیننده سریال ها فصل ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۵۹۴۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
بدقولی کنداکتوری تلویزیون این بار با برنامه «هفت»
مشکل فنی «هفت» و پخشنشدن قسمت جدید این برنامه تلویزیونی ما را بهیاد این نکته انداخت که مدیریت کنداکتور هم برای چینش ترکیب برنامهها و سریالها اهمیت دارد و هم شرایطی که جلوی پخش نامنظم و اصطلاحاً بدقولی کنداکتوری را بگیرد. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، مدیریت کنداکتور تلویزیون مقولهای است که از هر جهت اهمیت دارد، روزی برای چینش ترکیب پخش سریالها و برنامهها این مدیریت ضرورت دارد و روزی هم برای جلوگیری از بدقولی کنداکتوری، این مدیریت لازم است، البته این بدقولیها مسبوق به سابقه بوده که بارها سریال بدقولیهای تلویزیون را برای پخش سریال و برنامه حتی حضور مجریای خاص اتفاق افتاده است.
روزی سریالی بهنام «دودکش2» که علیرغم پخش گسترده اخبار رسانهایاش، روی آنتن نرفت و بحث مراحل پسپروداکشن را عنوان کردند، یا بارها سریالهایی که از شبکه سه سیما پخش میشد عوامل آن به پخش نامنظم قسمتهایشان اشاره میکردند که آخرین آن به سریال «بیستکویید» برمیگردد،
یا زمانی که مجموعه کلبه عموپورنگ پخش میشد این اعتراضات را نسبت به پخش نامنظم این مجموعه نمایشی داشتند. این بار بدقولی کنداکتوری گریبان برنامه «هفت» را گرفت و شب گذشته علیرغم اعلام گسترده بازگشت «هفت» به کنداکتور پخش شبکه نمایش با اعلام مشکل فنی قسمت جدید این برنامه تلویزیونی روی آنتن نرفت.
پیش از این یک بار دیگر هم پخش برنامه «هفت» بهدلیل مشکلات فنی به سرانجام نرسیده بود، اما پیگیریها نشان میدهد همهچیز آماده و مهیای پخش قسمت جدید بوده است اما یک مشکل فنی باعث شده است با وجود تمام تلاش افراد حاضر در استودیو، برنامه امکان پخش پیدا نکند.
با این اوصاف، عدم پخش بهدلیل مشکل فنی یا در مورد سریالها نرسیدن بهعلت گذراندن مراحل پسپروداکشن و بازتدوین توجیه مناسبی برای احقاق حق مخاطب تلویزیون نیست. شاید مخاطبان قدری به عقب بروند یاد سریال «رعد و برق» مجری برنامه «هفت» بیفتند که چند سال پیش در ماه رمضان قسمت اول آن روی آنتن رفت و بقیه را بهدلیل مشکلات تدوین و مراحل فنی سریال به زمانی دیگر موکول کردند. این سریال بالأخره با تمام نقاط ضعف خودش روی آنتن رفت اما تبدیل به مصداقی بارز برای بدقولی کنداکتور تلویزیون شد.
بهنظر میرسد تلویزیون کنار مدیریت درست کنداکتوری برای چینش سریالها و برنامهها به رسیدن به یک کنداکتور منظم و جلوگیری از بدقولی در پخش نیاز مبرم دارد. علیرغم اینکه شاید این نکته را هم بتوان درنظر گرفت که مشکلات فنی باعث شده باشد یک برنامه و یا سریالی در موعد مقرر اعلامشده روی آنتن نرود اما توجه به زمان مخاطب از هر نکته و توجیه قابلقبولی هم مهمتر است.
پیگیریها نشان میدهد برنامه «هفت» که در چند سال اخیر نتوانسته است همچون گذشتۀ خود موفق و پرمخاطب باشد جمعه هفته آینده به آنتن خواهد آمد.
انتهای پیام/+