رقابتی که گرفتار نظارت شده است/ وقتی سریال سازی خارج ار تلویزیون دچار مسئله میشود
تاریخ انتشار: ۶ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۶۰۳۹۷۶
سریال ها اصولا با حجم وسیعی از مخاطبان روبه رو هستند و معمولا مخاطب عام با دیدن مجموعه های نمایشی با هنرمندان ارتباط برقرار میکنند اتفاقی که در سال های اخیر با رقابت جدی پلتفرم ها در سریال سازی با تلویزیون کار را به جایی رسانده که بخشی از مخاطبان رسانه سریال مد نظرشان را در قابی دیگر جست وجو می کنند چالشی که نظارت بر آن موضوع گزارشی است که در هفته های اخیر به آن پرداخته ایم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و هنر برنا؛ جدا از اینکه چه کسی باید بر تولیدات شبکه نمایش خانگی نظارت داشته باشد و این نظارت با تلویزیون تا چه اندازه میتواند روی کیفیت تولیدات در هر دو مدیوم موثر باشد، جایگاه رقابتی این دو مدیوم و نحوه جذب مخاطب به لحاز کمی و کیفی موضوعی است که در این گزارش به آن می پردازیم:
احمد زالی: شبکه نمایش خانگی پنج برابر تلویزیون برای سریال هزینه میکند
همیشه نابرابری در محتوا و فرم در شبکه نمایش خانگی و صدا و سیما وجود دارد. قطعا توانایی جذب مخاطب بیشتر در شبکه خانگی وجود دارد و تلویزیون نسبت به محدودیت های مرسوم و فرهنگ عمومی جامعه به طبع مخاطب کمتری دارد اما یک نکته این جا صادق است و آن هم این است ، تلویزیون ما مخاطبان ثابت و میلیونی اش را بدون تبلیغات گسترده دارد و معمولا هم این دست افراد محکوم به سریال دیدن هستند فارغ از کیفیت محصول.
وی در ادامه گفت: به علت پرداخت هزینه اشتراک در شبکه نمایش خانگی حفظ کیفیت برای مدیران شبکه پلتفرم ها حائز اهمیت است به طبع این دلیلی می شود که کیفیت محتوا و فرم در نمایش خانگی افزایش پیدا کند و به همین دلیل می توان گفت مخاطب در شبکه نمایش خانگی بیش از تلویزیون است.
تهیه کننده فیلم «برگی بر شاخه» درباره برابری رقابت صدا و سیما و شبکه نمایش خانگی اظهار کرد: آزادی فضای هنری در شبکه نمایش خانگی در قصه گویی، نوع پوشش و انتخاب بازیگر باعث شده از صدا و سیما پیشی بگیرد . در شبکه خانگی پنج برابر صدا و سیما بیشتر صرف بودجه دیده میشود و این تاثیر مستقیم روی کیفیت کار دارد به همین دلیل این رقابت را برابر نمیبینم.
زالی همچنین در باره مفید بودن این رقابت گفت: رقابت همیشه مفید و سازنده است.این رقابت میتواند موجب شود که مدیران سیما کیفیت محصولات تولیدی خود را افزایش دهند و فضای تولید را از لحاظ بودجه، انتخاب بازیگر و ... باز تر بگذارند.تهیهکننده سینما: سرمایهگذاران شبکه نمایش خانگی را به سینما ترجیح میدهند
اینکه سینما امروز در هالهای از ابهام قرار گرفته حاصل عملکرد پلتفرمها است. کسانی که سرمایهای برای تولید دارند ترجیح میدهند در حوزه سینما کار نکنند و تنها به سمتی سوق پیدا میکنند که سرمایه وجود دارد و بازیگران و عوامل مختلف نیز با این گروههای صاحب سرمایه کار میکنند.
سمواتی خاطرنشان کرد: در پلتفرمها و شبکه نمایش خانگی از پیش تولید تا پخش وضعیت آثار مشخص است و مسیری کاملاً معین و مشخص را طی میکنند که بازگشت سرمایه هم تضمین شده است. این شفافیت در سینما وجود ندارد و سرمایهگذاری با ریسک همراه است. نکته دیگری که وجود دارد ذوقزدگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که از رونق شکل گرفته خطر نابودی صنعت سینما را متوجه نیست. پلتفرمها که درآمد بالایی دارند باید سوبسیدی بدهند و باید در نهایت شرایطی طراحی شود که امکان تعادل در بازار سینما و شبکه نمایش خانگی به وجود آید.
او افزود: شاید یکی از راههای ایجاد تعادل در این عرصه و فعال شدن سینما این باشد که پلتفرمها را موظف کنیم تا در ازای پخش چند سریال چند فیلم سینمایی نیز نمایش دهند. متأسفانه وضعیت به شکلی پیش میرود که گویا سینما قرار است به طور کل به همان سینمای هنر و تجربه تبدیل شود و در واقع یک رسانه کاملاً محفلی شود. سینما در این شرایط از بین نخواهد رفت ولی در این شرایط به نوعی تغییر کاربری خواهد داشت و شاید سینمای بدنه را بتوان همان شبکه نمایش خانگی دانست.
این تهیهکننده درباره افزایش دستمزدها در شبکه نمایش خانگی و تأثیر آن بر سینما گفت: با بالا رفتن هزینه تولید که بخشی از آن حاصل دستمزدهای بالا در شبکه نمایش خانگی است انحصاری در همکاری با بازیگران به وجود میآید که حاصل بی ضابطه بودن است. بازیگران مطرح و چهره که حضورشان تضمینکننده فروش باشد تعدادشان بسیار اندک است و طبیعی است که این بازیگران وقتی با 5 پیشنهاد همکاری مواجه هستند به پیشنهاد جواب مثبت میدهند که دستمزد بیشتری به دست میآورند و معمولاً این رسانه که توانایی پرداخت دستمزد بالا را دارد شبکه نمایش خانگی است.تهیهکننده فیلم سینمایی «پنج ستاره» در پایان تأکید کرد: اگر یک سیستم منسجم وجود داشته باشد دیگر تصمیمات فردی وجود ندارد. تهیهکنندهها و تولیدکنندگان آثار امروز با افراد مواجه هستند و با آنها به قرارداد میرسند اما اگر شرکتها وجود داشته باشند، افراد در سیستمی منسجم با شرکتها برای همکاری با بازیگران وارد بحث و گفتوگو میشوند و این شرکتها که هر کدام طبیعتاً برنامهریزی، سهامدار و... دارند برای بازیگرانی که با آنها کار میکنند برنامهریزی دقیقی در نظر میگیرند و این بلبشو از بین میرود.
انتهای پیام//
منبع: خبرگزاری برنا
کلیدواژه: سرمایه وزارت فرهنگ و ارشاد صنعت درآمد فیلم سینمایی رسانه تغییر کاربری دستمزد رقابت صدا و سیما جوانان تهیه کننده نمایش خانگی احمد زالی علیرضا سبط احمدی شبکه نمایش خانگی تهیه کننده صدا و سیما پلتفرم ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۰۳۹۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
کدام کارگردانها مشغول ساخت سریال هستند؟
حسن فتحی با سریال «ازازیل»، محمدحسین مهدویان با سریال «زخم کاری ۳» و کمال تبریزی با سریال «بی عاطفه» و رضا دادویی با سریال «پوکر» این روزها مشغول ساخت سریال در شبکه نمایش خانگی هستند.
به گزارش ایسنا، این روزها در شبکه نمایش خانگی از نظر ژانری با سریالهایی مواجه هستیم که اغلب مضمونی پلیسی، معمایی و اجتماعی دارند .سریال «ازازیل» ساخته حسن فتحی، فصل سوم از سریال «زخم کاری»، «بی عاطفه» کمال تبریزی و سریال «پوکر» به کارگردانی رضا دادویی، از جمله آثاری هستند که با مضامین اجتماعی این روزها در شبکه نمایش خانگی در حال تولید هستند.
در این بین ساخت سریالهای «در انتهای شب» آیدا پناهنده، «بلیط یک طرفه» به کارگردانی پوریا حیدری و «بازنده» به کارگردانی امین حسینپور نیز به اتمام رسیده و هنوز وضعیت انتشار آنها در شبکه نمایش خانگی مشخص نشده است.
«زخم کاری۳» و تاکید بر حضور جواد عزتی و شخصیتهای اصلی
سریال «زخم کاری» این روزها به کارگردانی محمدحسین مهدویان در حال تولید است و بهزودی بعد از دریافت مجوز انتشار در سبد محتوایی شبکه نمایش خانگی قرار میگیرد. به گفتهی این کارگردان همه شخصیتهای اصلی از جمله جواد عزتی در این فصل حضور دارند.
با تاکید مهدویان بر حضور بازیگران اصلی این سریال در فصل سوم، به نظر میرسد مخاطب در فصل جدید دیگر شاهد حضور سایهوار مالک (جواد عزتی) در جریان قصه نباشد؛ روندی که در فصل دوم انتقادهای زیادی به همراه داشت.
جواد عزتی، رعنا آزادیور، کامبیز دیرباز، الناز ملک از بازیگران اصلی فصل سوم «زخم کاری» هستند.
اما بر اساس آنچه منتشرشده داستان فصل سوم «زخم کاری» همچون فصل اول و دوم، بر اساس یکی از نمایشنامههای ویلیام شکسپیر طراحی شده و گفته شده منبع اقتباس فصل سوم نمایشنامه «ریچارد سوم» است. محمدحسین مهدویان فصل اول این مجموعه را بر اساس نمایشنامه «مکبث» و فصل دوم را بر اساس نمایشنامه «هملت» ساخت.
انتشار فصل نخست «زخم کاری» از خرداد ۱۴۰۰ در شبکه نمایش خانگی شروع شد که سانسورها در مقاطعی صدای اعتراض سازندگان و بیننده را درآورد و حتی وقفهای در انتشار را موجب شد.
پس از پایان فصل نخست، گمانهزنیها دربارهٔ ساخت فصل دوم مطرح شد. در خرداد ۱۴۰۲ فصل دوم تحت عنوان «بازگشت» به تهیهکنندگی محمدرضا تختکشیان و کارگردانی محمدحسین مهدویان تولید و منتشر شد و کامبیز دیرباز، مهران غفوریان و الناز ملک هم از جمله هنرپیشههای جدیدی بودند که به جمع بازیگران قبلی پیوستند.
با توجه به فاصله زمانی تولید و تدوین، گویا قرار است «زخم کاری ۳» در تابستان سال ۱۴۰۳ پخش میشود. ضمن اینکه همانند فصل دوم که زخم کاری؛ «بازگشت» نام داشت، فصل سوم هم زیرعنوان دیگری خواهد داشت، ولی هنوز نهایی نشده است.
«ازازیل» حسن فتحی پلیسی است؟
سریال «ازازیل» حسن فتحی نیز این روزها بعد از حواشی جزئی در بدو کار، طبق اعلام عوامل در حال تصویربرداری است و اخیرا هم از سوی ساترا مجوز تولید گرفته است.
حسن فتحی که چندسالی را به کارگردانی سریال تاریخی «جیران» گذراند، حالا در حال تولید «ازازیل» در شبکه نمایش خانگی است و هنوز زمان انتشار آن اعلام نشده است.
از پریناز ایزدیار و مریلا زارعی به عنوان بازیگران این سریال یاد شده است. ایزدیار پس از «شهرزاد»، «جیران» و «زمانه» در چهارمین همکاری با حسن فتحی نقش اصلی زن سریال را بازی میکند و مریلا زارعی پس از حضور در «جیران» و فیلم «کیفر»، سومین همکاریاش با حسن فتحی را تجربه میکند. همچنین پیمان معادی، بهرنگ علوی، بابک حمیدیان از جمله بازیگران اصلی این سریال هستند.
در این زمینه بخوانید:
رژه پیمان معادی، جواد عزتی و نوید محمدزاده در شبکه نمایش خانگی
«بیعاطفه» کمال تبریزی در دست تولید
کمال تبریزی که تا چندی قبل سریال «سرزمین مادری» را روی آنتن تلویزیون داشت، این روزها هم سریال جدیدی با عنوان «بی عاطفه» را در دست تولید دارد.
این سریال توسط امیرعباس پیام نگارش شده و تهیهکنندگی آن را محمدصادق میرکریمی برعهده دارد. رضا کیانیان، مریلا زارعی، بهاره افشاری، بهاره کیان افشار و حامد بهداد از جمله بازیگرانی هستند که در این سریال به ایفای نقش میپردازند.
مجموعه «ابله» به کارگردانی کمال تبریزی اولین تجربه این کارگردان سینما و تلویزیون در شبکه نمایش خانگی محسوب میشود؛ سریالی که در آن مجموعه بازیگرانی چون مهران احمدی، هانیه توسلی، احمد مهرانفر، بهنام تشکر، شبنم مقدمی، بهادر مالکی، محسن تنابنده، سیامک صفری، یکتا ناصر و مجید صالحی به ایفای نقش پرداختند با این حال با اقبال زیادی مواجه نشد.
«پوکر» رضا دادویی
سریال «پوکر» به کارگردانی رضا دادویی و تهیهکنندگی مجید مولایی در دست تولید است.
به گفتهی مجید مولایی سریال «پوکر» در مرحلهی پیش تولید است و هنوز کلید نخورده. پیش از این حضور شهاب حسینی، لاله مرزبان و میرسعید مولویان در این سریال قطعی شده بود. امین حیایی و نیکی کریمی نیز به گروه بازیگران سریال «پوکر» اضافه شدهاند.
رضا دادویی کارگردانی «چشم سوم»، «لونه شغال»، «تعبیر خواب»، «مواجهه» و نمایش «به مناسبت ورود اشکان» ... را برعهده داشته است.
آیدا پناهنده و سریال «در انتهای شب»
سریال «در انتهای شب» به کارگردانی آیدا پناهنده و بازی پارسا پیروزفر، هدی زینالعابدین بهزودی از شبکه نمایش خانگی پخش شود. سریال ۹ قسمتی «در انتهای شب» اولین حضور آیدا پناهنده در شبکه نمایش خانگی است.
آیدا پناهنده و ارسلان امیری نویسندگان فیلمنامه و محمد یمینی تهیهکننده «در انتهای شب» هستند.
ساخت این مینیسریال ۹ قسمتی به پایان رسیده اما هنوز خبری از انتشار آن نیست.
آیدا پناهنده پیش از این فیلمهای «ناهید»، «اسرافیل»، «تی تی» و... را کارگردانی کرده است.
انتهای پیام